Тому, умовно кажучи, копалень нержавійки не існує. Такий матеріал — це сплав, причому високолегований. У звичайну чорну сталь з низьким вмістом вуглецю додають різні домішки, передусім хром у кількості від 11%. Саме хром утворює на поверхні тонкий шар оксиду, що перешкоджає окисленню заліза. Тому насправді нержавійка листова або будь-який вид такого прокату не іржавіє — оксид захищає метал від проникнення ззовні кисню, що міститься в атмосфері. Тобто виняткові антикорозійні властивості нержавіюча сталь отримує, так би мовити, штучним шляхом.
Чому саме нержавійка настільки популярна
Варто зазначити, що широке використання нержавійки пояснюється можливістю за допомоги легування отримати сплав з практично будь-якими властивостями для практичного використання з конкретною метою. Це такий собі хімічний конструктор, що перетворює початковий сплав в нержавіючу сталь певної марки. Різні домішки приносять нові властивості чи підсилюють існуючі. Тому існує багато марок нержавійки, які поділяють на такі різновиди:
- технічна;
- кислотостійка;
- харчова;
- жаростійка.
Така варіативність — просто знахідка для сучасної промисловості та будівництва. Звичайно, антикорозійні властивості також відіграють чималу роль. Проте саме можливість впливати та технічні та, зрештою, експлуатаційні характеристики нержавійки сприяли її широкому застосуванню.
І так, будь-який нержавіючий сплав — це ані чорний, ані кольоровий метал. Вона така одна — унікальна та неповторна!
Порівняння нержавійки з іншими металами
Якщо взяти звичайну чорну сталь, то тут нержавійка має незаперечну перевагу завдяки стійкості до корозії. Чорний метал не можна використовувати на відкритому повітрі без спеціального захисного покриття, наприклад, полімерного чи у вигляді фарби. Термін служби виробів та конструкцій з чорного металу, що перебувають під впливом атмосферних явищ, мінімальний. Вони швидко іржавіють та втрачають свої корисні експлуатаційні властивості. Інша справа — нержавійка, якій не загрожують ані дощі зі снігом, ані вплив хімічно активних речовин чи високих температур (залежно від сплаву).
Єдина перевага звичайної сталі — нижча ціна. У будівництві магістральних трубопроводів все одно використовують нержавійку, бо економити на безпеці транспортування нафти чи газу вийде собі дорожче. Проте, наприклад, днища кузовів автомобілів все ще роблять з чорного металу. А ви уявіть собі, що буде робити світовий автопром, якщо машина не буде ржавіти — купив один автомобіль на все життя і все! Суцільний жах для власників та працівників автоконцернів, які просто змушені будуть згорнути виробництво майже до нуля.
Але ж, наприклад, мідь більш енергоефективна за нержавійку. Проте далеко не кожен готовий платити за вищу теплопровідність втричі дорожче. Є ще один нюанс: пластичність міді, що робить її нестійкою до механічних навантажень. У порівнянні з міддю, алюмінієм, латунню нержавійку можна називати справжнім «міцним горішком».
Також варто знати, що у нержавіючої сталі коефіцієнт розширення під час нагрівання суттєво нижчий. Це означає, що за однакових умов експлуатації деформаційні процеси набагато швидше зруйнують мідні чи алюмінієві вироби, ніж з нержавійки. Тому довговічність — ще один козир нержавіючої сталі. Легуючі домішки, наприклад, титан, здатні значно підвищити міцність металу, а додавання молібдену і вольфраму в необхідних кількостях перетворює сплав на жаростійку марку.
Також за бажанням можна досягти стійкості до дії кислот включно з сильними, наприклад, сірчаної. Нарешті нержавійку легко обробляти, її можна зварювати за допомогою аргонової або плазмової технології.
*на правах реклами