Відповідно до листа, після коригувань у плані формування поїздів та скорочення тарифних дистанцій з 5 квітня 2025 року для маршрутів до порту «Південний», вартість перевезення до портів «Одеса» і «Чорноморськ» зросла на $2–2,6 за тонну, а після можливого підвищення тарифів може досягти навіть $4 за тонну.
“Це створює нерівні конкурентні умови для експортно-імпортної діяльності в морських портах ‘Чорноморськ’ та ‘Одеса’, що робить їх неконкурентоспроможними порівняно з портом ‘Південний’, – зазначили оператори.
У листі зазначається, що всі три порти – ‘Південний’, ‘Одеса’ та ‘Чорноморськ’ – знаходяться близько один до одного. Проте ‘Укрзалізниця’ навмисно формує довші маршрути до Одеси і Чорноморська, що штучно підвищує логістичні витрати.
“Експортери вже повідомили про наміри зменшити співпрацю з цими портами у сезоні 2025/26. Ми вважаємо, що встановлення нерівних умов з боку ‘Укрзалізниці’ є проявом зловживання монопольним становищем, обмежує конкуренцію і суперечить принципам рівного доступу до інфраструктури,” – підкреслили представники ринку.
Вони закликали міністра Кулебу та керівництво ‘Укрзалізниці’ переглянути тарифну політику і вирівняти умови для портів, орієнтуючись на міжнародний досвід. Наприклад, у США тарифи на залізничне перевезення до тихоокеанських портів є уніфікованими, незважаючи на різницю в маршрутах у сотні кілометрів.
Передумови ситуації
Нагадаємо, нещодавно ‘Укрзалізницю’ звинуватили у маніпуляціях з тарифами у напрямку портів: компанія почала вводити нові коефіцієнти до тарифу залежно від призначення вантажу.
У результаті найбільший приватний інвестор України, компанія ‘АрселорМіталл Кривий Ріг’, пригрозила ‘Укрзалізниці’ судовими діями, оскільки такі зміни є штучними і безпідставними, що свідчить про зловживання монопольним становищем.
Раніше Федерація роботодавців транспорту України (ФРТУ) також висловилася, що запровадження АТ ‘Укрзалізниця’ підвищуючих коефіцієнтів до залізничних тарифів в залежності від напрямку, по суті, є формою вибіркової дискримінації. Це створює нежиттєздатну нерівність між споживачами залізничних послуг і суперечить базовим нормам антимонопольного регулювання, тому Міністерство розвитку має відхилити цю ініціативу.
Термінові та важливі новини про війну Росії проти України читайте на каналі РБК-Україна в Telegram.