27,5 млн євро на музеї Одеси: які обʼєкти відновлять першими

27,5 млн євро на музеї Одеси: які обʼєкти відновлять першими

Ще до початку широкомасштабної агресії окремі міжнародні благодійні організації та уряди деяких країн надавали підтримку у відновленні архітектурних пам’яток Одеси. Після 24 лютого до численних викликів, пов’язаних із станом архітектурних перлин, додалися нові – збереження та усунення наслідків ворожих обстрілів.

Хто фінансуватиме відновлення одеських архітектурних пам’яток?

Кілька років тому європейська спільнота ініціювала конференцію з відродження України – Ukraine Recovery Conference (URC), яка проходить щороку в різних містах Європи. Цю подію започатковано для відновлення та тривалого відбудови України після повномасштабного нападу Росії. Відтоді щороку учасники URC шукають нові можливості допомоги Україні.

Чималоархітектурних пам’яток мають статус «обласного значення», тому їх збереженням займається Одеська ОДА. До неї ми звернулися з запитом про стан пошкоджених будівель та можливості їх реставрації на кошти європейських партнерів. Нещодавно стало відомо про виділення італійським урядом гранту (27,5 млн євро) для відновлення одеських культурних об’єктів.

Як повідомило пресслужба Одеської ОДА, це стало результатом Меморандуму про співпрацю між Міністерством розвитку громади, територій та інфраструктури України і Міністерством закордонних справ та міжнародного співробітництва Італії, який передбачає подальшу співпрацю у відновленні Одеси та області. Меморандум було підписано у Берліні під час минулорічної URC.

Що знищили російські війська в Одесі?

На жаль, росіяни ніколи не відрізнялися гуманністю або відчуттям краси. Як зазначає Одеська ОДА, станом на початок червня 2025 року внаслідок агресії було пошкоджено 156 об’єктів культурної спадщини в області, зокрема більшість з них розташовані в історичному центрі Одеси, котрий входить до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Найбільш значущі з них:

Які архітектурні пам’ятки будуть відновлені за італійські кошти?

Плануючи розподіл іноземних коштів, обласна влада враховувала кілька критеріїв. Пріоритет надавався закладам культури обласного підпорядкування, що розташовані у будівлях – пам’ятках національного значення, пошкоджених внаслідок агресії, які вже мали науково-проєктну документацію. Для реставрації були обрані такі об’єкти:

Чому італійські кошти не підуть на реставрацію Одеського музею західного і східного мистецтва?

Поки ми чекаємо на підписання грантової угоди, вирішили дізнатись про стан деяких музеїв з цього списку.

В музеї тихо, як і має бути, але не безлюдно.

– Ми продовжуємо працювати незважаючи на війну і евакуацію основної колекції, – розповідає Ігор Борисович Поронік, директор Одеського музею західного і східного мистецтва.

– Пане Ігорю, яка частина музею потребує найбільше реставраційних робіт, можливо, саме на це підуть гроші італійців?

– Будь-яка реставрація починається з документів. Безліч паперів має бути правильно оформленими, погодженими і вчасно поданими. Нам це вдалося здійснити у 2020-му, і музей потрапив у програму «Велика реставрація». Залишилися кошти, підрядники вже отримали доступ до об’єкта… у лютому 2022 року! Частина приміщень була готовою, підлога та штукатурка зняті, але відновити роботи вдалося лише через рік, з тієї причини, яка всім зрозуміла.

Ігор Поронік

– Загалом я б не назвав ці або наступні роботи реставраційними, точніше було б говорити про модернізацію. Чому? Наш музей не відповідає сучасним вимогам. Наприклад, температурний режим коливається від +13 градусів взимку до +22 влітку, а експонати такі перепади не витримують. Отже, ці кошти з гранту підуть, в першу чергу, на впровадження сучасних технічних норм: сигналізація, освітлення, опалення, вентиляція тощо.

– Отже, кошти використовуватимуться не на реставраційні роботи, а на усунення наслідків ворожих атак?

– На щастя, наш музей не зазнав значних ушкоджень під час обстрілів. Так, деякі вікна були вибиті, а знята підлога, штукатурка та тріщини для будівельників не поліпшили стан будівлі, але це не критично.

Працюємо Одеського музею західного і східного мистецтва під час війни

– Не можу не запитати, хоча це дотично до нашої теми. Як працює музей в умовах відновлення і відсутності колекції, яка була евакуйована в перші дні війни?

– Це складно, але ми активно працюємо. В першу чергу – наукова діяльність. Ми продовжуємо вести реєстрацію фондів, оцифруємо колекції, видаємо книги, в залах проводяться виставки робіт сучасних художників, майстер-класи, лекції тощо. Створили нову форму роботи з відвідувачами – «Зустріч з шедевром». Обираємо один експонат і розповідаємо його історію. Це дуже захоплююче.

Зустріч з шедевром
Зустріч з шедевром

– А де основна колекція музею, що з нею?

– Вона працює на нас, хоча і за кордоном. Я на той момент проявив ініціативу, зв’язавшись з німецькими колегами, і тепер наші твори мистецтва подорожують містами Німеччини й мають великий успіх. Наприклад, виставка картин нашого музею, що відкривав Штайнмаєр! Ми намагаємося продемонструвати нашим партнерам, що Україна – це європейська країна з багатою культурною спадщиною та потребує захисту.

На що витратить італійські кошти Одеський національний художній музей?

– Відома пам’ятка Палац Потоцьких, більш знана як Одеський національний художній музей, зазнала значних ушкоджень внаслідок агресії Росії, – зазначила Катерина Кулай, директорка музею. – Після удару ракетою 5 листопада 2023 року музей опинився в критичному стані. Пошкоджень зазнали адміністративні будівлі, вхідна група та близько третини залів. На щастя, до кінця 2024 року (до 125-річчя) музей було стабілізовано і відновлено за підтримки Міжнародного фонду ALIPH. Зараз у музеї безпечно, але сліди пошкоджень залишаються.

Катерина Кулай
Катерина Кулай

– Які плани реалізувати в рамках італійського гранту?

– Наразі роботи за цим проектом ще не почалися. Ми спостерігаємо за станом будівлі (як вона продовжує руйнуватися після влучання), і виходячи з цього разом із відповідними органами будемо ухвалювати рішення щодо витрати цих коштів.

– Чи працює музей за таких умов?

– Так, протягом усього тижня. Є цікаві проекти, нові виставки. Запрошуємо вас, вам сподобається.

Отже, 10-11 липня чекаємо на підписання грантової угоди. Сподіваємось, що під час цього заходу, після розповідей про міжнародний успіх одеських колекцій у Європі та великий внесок українських музейників під час війни, кількість учасників щорічної конференції Ukraine Recovery Conference 2025 зросте, а разом із нею і обсяги допомоги. Мистецтво не має меж і національностей – воно належить всьому людству.

Асоціація “Незалежні регіональні видавці України”

Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів можуть не співпадати з офіційною позицією партнерів.