Як ставляться до вишиванки молдавани та болгари на Одещині

Як ставляться до вишиванки молдавани та болгари на Одещині

Виявилося, що, незважаючи на різноманітність коріння, це вбрання стало символом єдності та гордості для всіх, яке носимо як у будні, так і на свята.

Коли запитуєш жителів півдня Одещини про національність, більшість людей починають згадувати різні корені: «Моя мати народилася в українській та молдавській сім’ї, а в тато тече кров гагаузів, албанців, росіян, і навіть трохи ромської. То хто ж я за національністю?..» Ми вирішили дізнатися, як ці люди з багатонаціональним корінням ставляться до українських вишиванок — чи є вони у їхньому гардеробі та чи вбираються вони в них?

Галина Маратаєва, мешканка міста Рені:

Галина Маратаєва

– У мене мати — українка з Кілії, а батько – узбек. Тому в моєму гардеробі є як українські вишиванки, так і узбецький національний одяг. Але іноді, коли одягаю узбецький, виникають незручності. Наприклад, якщо підійде узбек і заговорить зі мною узбецькою — я не зможу відповісти, оскільки не вмію. Також трапляється, що люди просять: «Можна з вами сфотографуватися?» — ніби я якась екзотична істота. Тому я частіше обираю вишиванки — тут у мені немає питань. Одну з них я вишила самостійно, і мені здається, що візерунок містить узбецькі мотиви. Ще одна вишиванка призначена для моєї доньки, а ще я дуже люблю чільця — яскраві головні убори, які прекрасно доповнюють вишиванки: я сама виготовила кілька і для своїх подруг.

Надія Буценко, мешканка міста Рені:

Буценко
Надія Буценко

– Моя мати народилася на півночі Молдови, але я не можу стверджувати, що вона «чиста» молдаванка — там теж було намішано. Мій батько був українцем за паспортом, але походив з Румунії. На територію сучасної України він прибув у 1940 році, і вперше почув українську мову у 1944 році, коли край звільнили від німецької окупації. Та якою б не була у нас історія, зараз усі ми — українці.
Жінка розповідає, що її гардероб включає чотири вишиванки та три вишиті сукні. Кожна з них має свою історію.

– Давно одну сукню вишила мені мати. Вона зроблена з легкого матеріалу та прикрашена візерунками. Коли я її носила, мене часто запитували: «Ви що, артистка?». Я навіть обурювалася: чому національне вбрання сприймається лише як сценічне?

Тепер, за її словами, люди все частіше носять вишиванки без особливих причин — просто на роботу, у подорожі — вони стали невід’ємною частиною життя.
Ще одну вишиванку мені подарувала кузина з Румунії — бежевими нитками по бежевому, з витонченою роботою.

– Щодо візерунка, — каже Надія, – він, мабуть, бессарабський.

По-іншому виглядає робота майстрині з Івано-Франківської області, де жінка має добрих друзів:

– Я замовила вишиванку в жінки, яка викладає музику, але вона також спадкова майстриня — її бабуся і мати вишивали. У сучасної майстрині сім японських машинок, і вишиванки мають великий попит! Я замовила чорну сорочку з вишивкою — для особливих подій. Але майстриня вислала мені темно-синю, вишиту золотими нитками — вона дійсно яскрава та святкова!