Без бюджетної підтримки Укрзалізниця прискорить свій занепад

Без бюджетної підтримки Укрзалізниця прискорить свій занепад

Частину дефіциту Укрзалізниця покриває за допомогою разових дотацій із резервного фонду. Однак бюджетна допомога для збиткових пасажирських перевезень продовжує залишатися основним підходом і на 2026 рік. Підвищення тарифів на вантажні перевезення на 37% може негативно вплинути на економіку, а в довгостроковій перспективі призвести до ще більшого дефіциту в сегменті пасажирських квитків.

“Коли ми продовжуємо використовувати поточну модель, за якої Укрзалізниця заробляє на вантажних перевезеннях і спрямовує всі прибутки на покриття збитків пасажирських, компанія потрапляє в порочне коло без жодного виходу. Без шансів на інвестиції Укрзалізниця постійно недофінансовуватиме капітальні проєкти, що призведе до зниження загальної ефективності”, – цитує видання гендиректора Федерації роботодавців Руслана Іллічова.

Доцент Київської школи економіки Олег Нів”євський у коментарі для ЦТС пояснив, що прив’язка тарифів до макроекономічних показників є помилковим підходом, і так діяти не варто.

“Для монопольної компанії ключовим є чітке розуміння та прозоре демонстрування власних витрат, на основі яких формується тариф. Щодо пасажирських перевезень, дефіцит квитків за низькими цінами означає втрачені можливості для доходів. Тому варто впроваджувати динамічне ціноутворення для пасажирського сегменту, аби зменшити перехресне субсидування з вантажних перевезень”, – підкреслив фахівець.

Заступник міністра економіки Андрій Телюпа також зазначив, що зростання вартості вантажних тарифів на 37% є надто обтяжливим. При цьому міжнародний досвід показує: компенсація витрат на пасажирські перевезення з боку держави є стандартною практикою і вважається нормальним явищем.

Раніше народний депутат Муса Магомедов наголосив, що під час війни “Укрзалізниця” виконує важливі стратегічні та соціальні завдання, і без державної підтримки вона ризикує взагалі зупинитися. Тому держава повинна запланувати фінансування для компанії з державного бюджету принаймні на найближчі кілька років.

На його думку, пасажирські перевезення були збитковими ще до початку війни, а з її початком навантаження зросло, оскільки авіаперевезення значною мірою перейшли на залізницю. Компенсувати такі збитки за рахунок вантажоперевезень неможливо, тому необхідно проводити планування бюджетної підтримки на перспективу кількох років.