Ідентичність українців
У липні 2025 року було проведено опитування серед 1000 респондентів. Вибірка була випадковою і охоплювала мобільні телефонні номери населення України в усіх регіонах, окрім тимчасово окупованого Криму і Донбасу, а також територій без українського мобільного зв’язку. Дослідження включало учасників віком від 18 років.
Виконувати дослідження допомагала доктор соціологічних наук, професор кафедри соціології Львівського національного університету імені Івана Франка, Наталія Черниш.
Результати опитування виявили наступне:
- 94% респондентів вважають себе громадянами України;
- протягом повномасштабної війни самоідентифікація українців зсунулася у бік загальнонаціональної ідентичності: 77% опитаних асоціюють себе з Україною більше, ніж з своїм регіоном;
- 52% вважають себе європейцями, а 8% – “радянськими людьми”.
Цінності суспільства
На запитання про найзначніші цінності, більшість респондентів вказали перемогу України – 62%, на другому місці знаходяться родина та близькі – 53%, далі йдуть особисте здоров’я – 34%, незалежність держави – 26%, та відновлення України – 20%.
Соціологи зазначають, що ці результати відображають екзистенційні потреби та цінності виживання.
Рівень довіри в суспільстві
Загальний показник довіри в суспільстві склав 3,0 за п’ятибальною шкалою, де 1 – мінімальний рівень довіри, а 5 – максимальний.
Найвищий рівень довіри спостерігається серед близьких людей (родичів, друзів, сусідів) – 3.9. Менше довіряють інституціям, організаціям і владі – 2.9, а також незнайомцям і людям з іншими політичними поглядами або національностями – 2.4.
Серед інституцій українці проявляють найвищу довіру до волонтерських організацій – 63%. Найменше довіри мають до місцевої влади – 25% (ще 27% перебувають у роздумах) та центральної влади – 24% (ще 26% не визначилися).
Громадське життя та соціальний капітал
За час війни в Україні зріс соціальний капітал: 86% респондентів надавали допомогу людям у тяжких обставинах, зокрема 27% допомагали тим, хто є за межами родинного кола.
70% опитаних регулярно або час від часу фінансово підтримують Збройні Сили України, 44% – нефінансово (допомога сітками, свічками, ремонтом авто тощо). Допомога біженцям, переселенцям і людям з інвалідністю надається 49% опитаних.
Інші види активності менш поширені:
- 23% – беруть участь у громадських слуханнях або підписують петиції;
- 20% – займаються вирішенням спільних проблем у своїй територіальній громаді;
- 13% – беруть участь у громадських акціях і мітингах.
Активнішими є мешканці Західної та Центральної України, які, окрім цього, мають вищий рівень забезпечення.
Суспільна стійкість
Дослідження також зафіксувало, що рівень стійкості українського суспільства становить 3.6 (вище середнього показника) у шкалі від 1 до 5.
76% респондентів оптимістично оцінюють майбутнє України, а 72% – власне. Понад 70% висловили готовність самостійно вирішувати свої проблеми.
Разом з цим, дві третини опитаних відчувають єдність з іншими українцями, а 53% ідентифікують себе з місцевою громадою.
45% респондентів відчувають справедливість у суспільстві, а 44% впевнені, що держава в кризовій ситуації прийме вірне рішення.

