АСС звернулася до Кабінету Міністрів щодо необхідності державного фінансування пасажирських маршрутів УЗ.

АСС звернулася до Кабінету Міністрів щодо необхідності державного фінансування пасажирських маршрутів УЗ.

Бізнес-спільнота, об’єднана Американською торговельною палатою в Україні (АСС), звернулася до українського уряду з проханням запровадити державне фінансування залізничних пасажирських перевезень та скасувати механізм крос-субсидування за рахунок доходів від вантажного сегмента у 2026 році.

В АСС зазначають, що проблема збитковості пасажирських перевезень є актуальною вже тривалий час. Незважаючи на те, що наразі УЗ намагається розвивати та оптимізувати пасажирський сегмент, у 2025 році фінансові втрати компанії від цього виду перевезень прогнозуються на рівні понад 22 млрд грн.

“Переносити фінансове навантаження і покривати збитки пасажирських перевезень за рахунок доходів вантажного сегмента є економічно недоцільно, суперечить європейській практиці і стримує подальший розвиток залізничного сектору», – підкреслили в АСС.

Компанії-члени Палати закликали уряд розробити механізм річної субвенції для компенсації прогнозованих у 2026 році збитків УЗ від пасажирських перевезень за рахунок коштів державного бюджету в розмірі 21 млрд грн. Це, на думку АСС, стане важливим кроком у формуванні ефективної та збалансованої тарифної політики в залізничній галузі.

Раніше Європейська бізнес асоціація також зверталася до уряду з проханням закласти у держбюджет-2026 компенсацію для “Укрзалізниці” за збиткові пасажирські перевезення, щоб уникнути чергового перенесення цих збитків на вантажовідправників.

ЕВА підкреслила, що модель крос-субсидування суперечить європейській практиці та знижує конкурентоздатність вантажовласників. Крім того, там також закликали скасувати земельний податок для УЗ, оскільки його не існує в жодній розвинутій країні.

Нагадаємо, “Укрзалізниця” ініціювала підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення на 37%, щоб компенсувати зростаючі збитки від пасажирських перевезень.

Втім, за підрахунками економістів, таке підвищення може призвести до падіння вантажної бази на 15%, що дасть УЗ лише близько 12 млрд грн додаткових доходів. Водночас, втрати для економіки можуть скласти 96 млрд грн ВВП та 36 млрд грн податкових надходжень.