Дуальна освіта в Україні: офіційне працевлаштування для студентів та користь для громад і бізнесу, за даними МОН

Дуальна освіта в Україні: офіційне працевлаштування для студентів та користь для громад і бізнесу, за даними МОН

Перша регіональна подія з дуальної освіти

Цього тижня (19 листопада) в Івано-Франківську, в Карпатському національному університеті імені Василя Стефаника, відбувся перша регіональний круглий стіл, присвячений розвитку дуальної освіти.

У відкритому діалозі у новому форматі взяли участь:

  • представники вищих навчальних закладів регіону;
  • представники місцевого самоврядування;
  • представники бізнес-асоціацій;
  • представники територіальних громад Івано-Франківської області;
  • заступник міністра освіти і науки України Микола Трофименко.

Важливість співпраці вишів з громадами та бізнесом

Представник МОН підкреслив, що партнерство між університетами та бізнесом і громадами має стати нормою, а не винятком в українській освіті.

“Університети добре розуміють потреби громад, а громади знають свої виклики і запити до фахівців”, – зазначив Трофименко.

Він наголосив, що головне завдання полягає в тому, щоб “зшити ці дві реальності”.

“Синергія робить університети сильнішими, а сильні університети зміцнюють громади і регіони. На національному рівні це нова формула успіху, що не потребує унікальних рішень, адже більшість інструментів вже є”, – додав посадовець.

Також він відзначив необхідність:

  • максимального спрощення бюрократичних процедур;
  • забезпечення оперативної роботи цієї співпраці.

Дуальна освіта як цінний “інструмент” для вишів

Новопризначена ректорка Карпатського національного університету імені Василя Стефаника Валентина Якубів зазначила, що заклад готовий бути платформою, де інтереси роботодавців реалізуються через конкретні освітні рішення.

“Для нас дуальна освіта – це не модний термін, а ефективний інструмент, за допомогою якого ми можемо адекватно відповідати на виклики регіону“, – підкреслила вона.

Очільниця вишу додала, що освітяни:

  • уважно слухають, яких фахівців потребує бізнес та громади;
  • включають ці компетентності в вибіркові дисципліни, індивідуальні навчальні траекторії, практики та стажування.

“Карпатський університет має стати надійним партнером для роботодавців, який готує кадри під реальні потреби, а не абстрактні навчальні програми“, – резюмувала Якубів.

Голова Наглядової ради університету та бізнес-асоціації Івано-Франківська Дмитро Романюк вказав, що “для класичних університетів, з широким вибором гуманітарних спеціальностей, дуальна освіта є особливим викликом”.

“Тож тут нам потрібно знайти таку модель, яка буде дійсно цікавою для бізнесу“, – додав він.

Експерт уточнив, що йдеться про:

  • конкретні завдання;
  • вимірювані результати;
  • зрозумілу користь для роботодавця.

“Якщо це буде реалізовано, виграють усі – і студенти, і компанії, і громади”, – резюмував Романюк.

Мета довготривалої співпраці вишів і громад

Учасники дискусії також обговорили:

  • яких фахівців сьогодні потребує регіональна економіка;
  • як будувати стабільні моделі дуальної співпраці між університетами та бізнесом;
  • роль громад у підтримці студентів, які поєднують навчання з роботою.

Особливу увагу було приділено необхідності офіційного працевлаштування студентів за дуальними програмами вже з 2-3 курсу, що дозволяє:

  • формувати кадровий резерв для регіону;
  • утримувати молодь в Україні та запобігати її виїзду на міжнародні ринки праці.

Водночас виконавчий директор Івано-Франківського регіонального відділення Асоціації міст України Юрій Стефанчук наголосив на вагомості довготривалого партнерства університетів і громад.

“Для нас важливо, щоб дуальна освіта в Україні стала нормою, а не винятком. Саме тому ми реалізуємо освітній проект “Громадотворець” у співпраці з університетами і бізнесом, аби поєднати навчання з реальними потребами громад”, – розповів він.

Експерт визнав, що так “молодь отримує досвід, а громади отримують спеціалістів, які вже усвідомлюють, як функціонує місцеве самоврядування“.

“Це – інвестиція в професійний розвиток студентів і у розвиток наших громад”, – додав Стефанчук.

Ставлення бізнесу до дуальної освіти

Представники бізнес-середовища Івано-Франківська під час заходу акцентували на тому, що дуальні програми дозволяють роботодавцям системно формувати власний кадровий резерв.

Було наголошено, що:

  • університети забезпечують студентів практичними навичками та можливостями для працевлаштування;
  • підприємства отримують випускників з потрібними компетентностями, сформованими під конкретні запити компаній та громад.

Результати першого регіонального круглого столу

Згідно з повідомленнями з МОН, в результаті круглого столу відбулося підписання меморандумів про співпрацю в розвитку дуальної освіти між Карпатським національним університетом імені Василя Стефаника та основними партнерами регіону.

Документи підписані:

  • з Департаментом освіти й науки;
  • з Департаментом молоді та спорту;
  • з Регіональним відділенням Асоціації міст України;
  • з низкою територіальних громад;
  • з Департаментом інфраструктури Івано-Франківської міської ради;
  • з Торгово-промисловою палатою регіону;
  • з представниками великого бізнесу Івано-Франківщини.

На завершення у МОН підкреслили, що ця подія стане прикладом для наступних регіональних форматів діалогу щодо дуальної освіти.

“Домовленості, досягнуті в Івано-Франківську, повинні бути розповсюджені на інші області”, – підсумували в міністерстві.