З початку війни 13 червня вартість нафти марки Brent зросла на 10% і перевищила 76 доларів за барель. Інвестори турбуються про можливі перебої в постачанні через Ормузьку протоку, через яку проходить близько п’ятої частини світового експорту нафти та нафтопродуктів.
Загроза енергетичного шоку
Додаткову напруженість спричинило обговорення потенційної участі США в кампанії Ізраїлю проти Ірану. Це підсилило побоювання щодо можливості енергетичного шоку глобального масштабу.
На фоні цих подій ціни на дизель у Європі різко зросли. Котирування ICE Low Sulphur Gasoil підвищилися майже на 15% з 12 червня. Це зростання стало продовженням раніше встановленого тренду, викликаного високим світовим попитом і недостатніми запасами пального в США та ЄС.
Вразливість Європи та роль Близького Сходу
Близький Схід має ключове значення у світовому експорті дизеля, забезпечуючи 831 тисячу барелів на добу, що становить приблизно 17% морського імпорту нафти. Основними постачальниками є Кувейт, ОАЕ та Саудівська Аравія.
У Європі дизель використовується як у приватному, так і комерційному транспорті, а також в промисловості. Його частка становить 44% від загального споживання нафти в регіоні. В 2024 році Європа імпортувала понад 1,2 млн барелів дизеля на добу — це приблизно п’ята частина всього споживання.
Прибуток для європейських НПЗ
Зростання цін на дизель принесли несподівану вигоду європейським нафтопереробним заводам. Маржа переробки дизеля підвищилася більш ніж на 30% з початку конфлікту, досягнувши найвищого показника за 14 місяців.
Це особливо помітно з огляду на зростання цін на сиру нафту. Як правило, маржа переробки знижується з підвищенням вартості сировини, але у даному випадку ціни на дизель зростають швидше, ніж вартість нафти, що вигідно європейським виробникам.
Лазівка з російським дизелем
Поряд з короткостроковими ризиками, ринок дизеля в Європі стикається з довгостроковими викликами. Після початку вторгнення Росії в Україну ЄС і Велика Британія ввели заборону на імпорт російської нафти, і частка дизеля з РФ зменшилася з 40% до менш ніж 1%.
Але Європа продовжила закуповувати дизель у Туреччини, Індії та країнах Близького Сходу. Іноді це паливо виготовляється з російської нафти, що відкриває лазівки в санкціях. Особливо це стосується Індії, яка отримує вигоду від обмеження цін на російську нафту.
Спроба закрити лазівку
Тепер Євросоюз прагне закрити цю лазівку, пропонуючи заборонити імпорт нафтопродуктів, перероблених з російської нафти. Однак реалізація такої заборони може бути складною, оскільки НПЗ використовують суміші різних сортів нафти, і відстежити походження готового продукту практично неможливо.
Таким чином, ринок дизеля в Європі стикається з серйозними невизначеностями як у короткостроковій, так і в довгостроковій перспективах. Це означає, що висока волатильність цін і марж переробки зберігатиметься у найближчому майбутньому.