Крафтове виробництво в малих містах: досвід Болграда і Купина

Крафтове виробництво в малих містах: досвід Болграда і Купина

У Одеській області, в Болграді, такі страви, як каварма, сармалє, бринза та інші місцеві продукти, стали гастрономічними атрибутами регіону, що підвищує його туристичну привабливість. У той же час, в Хмельницькій області, громада Городка активно шукає шляхи для відновлення слави купинських ковбасок – неповторного делікатесу, який колись забезпечував усіх мешканців району.

Яка роль крафтової їжі в сталому розвитку малого бізнесу і яких умов для цього зростання потрібно дотримуватись, якщо в багатьох випадках потенціал залишився невикористаним?

На півдні Одещини, в Болградській громаді, попри військову обстановку, триває розвиток крафтового виробництва. Тут активно співпрацюють місцева влада, підприємці та організації.

Балканська кухня: обов’язковий елемент

Сьогодні в Болграді функціонує 27 крафтовиків, що працюють у різних сферах. Яскравий приклад – родина Русєвих, які заснували підприємство «Балканські ястія» з музейно-дегустаційним комплексом.

Більшість жителів півдня Одещини знають традиційні рецепти бессарабської кухні, але Сергій та Наталія Русєви вирішили на цих рецептах створити бізнес.

Їхня гастрономічна активність нагадувала військову операцію: Русєви завжди присутні на харчових ярмарках, приїздять з великими казанами та мангалами. Запахи смаженого м’яса з прянощами приваблювали людей.

Сергій Русєв на ярмарку

– Спочатку в нашому бізнесі працювали лише члени сім’ї. Коли обсяги продажу зросли, почали наймати нових працівників, – згадує Наталія Русєва. – Зараз ми маємо широкий асортимент: і м’ясні делікатеси, і соуси для м’яса, варення з зеленого горіха, хліб, що автоматично став хітом серед туристів.

Наталія Русєва з міліною - бринза у дрізджівому тісті
Наталія Русєва з міліною – бринза у дрізджівому тісті

Весь час ярмарки: м’ясні делікатеси у подорожі

Важка воєнна обстановка значно вплинула на бізнес. Частина шанувальників балканської кухні виїхала за кордон, виникли проблеми з логістикою.

Попри це, підприємство Русєвих продовжує працювати активно.

– Ми часто беремо участь у обласних форумах, ярмарках, і в міжнародних виставках, – розповідає Наталія Русєва.

Русєви на обласному форумі крафтовиків
Русєви на обласному форумі крафтовиків

Раніше ми активно відвідували такі міста, як Київ, Львів і Одеса, але зараз передаємо нашу продукцію партнерам, які представляють нас на виставках. Наприклад, з Ларисою Титикало, яку ми знаємо вже давно.

Зі сцени на кухню для популяризації крафтової культури

Марія Драгой, яка двадцять років працювала в культурній сфері, тепер займається крафтовим виробництвом. Вона говорить, що перехід до гастрономії не приніс їй дискомфорту.

Марія Драгой, технологиня
Марія Драгой, технологиня

– У нас є етнографічний зал, де люди можуть познайомитись із культурою болгар. Тут зібрані старі глечики, рушники, скрині, – розповідає вона.

Сергій Русєв і частина його великої колекції
Сергій Русєв і частина його великої колекції

Сергій та Наталія зустрічають гостей у національних костюмах і завжди пропонують коровай.

Так Русєви зустрічають гостей
Так Русєви зустрічають гостей

М’ясні страви залишаються основними з гастрономічної пропозиції, і у нас навіть є напівфабрикати.

«Смак батьківщини» – поштою у різні куточки

– Війна значно змінила наші канали збуту, – ділиться досвідом Марія Драгой. – Ми почали активно працювати з поштовою службою, відправляючи продукцію в різні регіони України, а також за кордон.

Незважаючи на труднощі, співпраця з місцевими жителями та фермерами надає нам шанс залишитися на плаву.

Міська рада – на допомогу крафтовикам

Ефективний розвиток крафтового виробництва став можливим завдяки тісній співпраці із місцевою владою в Болграді.

Серафим Савченко і Юрій Грєков
Серафим Савченко і Юрій Грєков

Голова ФПП Серафим Савченко:

«Раніше у нас було кілька крафтовиків, з моменту проведення фестивалю «Болградвинфест» кількість зросла до 27, з яких 15 вже зареєстровані як підприємці. Побачимо ще більше розвитку у найближчі роки.»

Основне – не здаватися

Крафтовики об’єднуються, щоб підтримувати одне одного. Із створенням нової громадської організації намагаються оживити продукцію крафтових вин.

– Ми не здамося, хочемо вивести свою продукцію на новий рівень. Наша делегація взяла участь у форумі виноробів Одещини, де було представлено нові програми підтримки, – розповідає активіст ГО Валерій Абаджиєв.

Валерій Абаджиєв і Борис Задніпряний
Валерій Абаджиєв і Борис Задніпряний

Крафтова солідарність: від сирів до виробів мистецтв

Крафтовики Болграду підтримують один одного, ділячись досвідом та продукцією.

– Ми повинні об’єднувати зусилля для розвитку, – каже Галина Курдова, яка виготовляє сири. – Гостям ми пропонуємо зайнятися мастер-класами з приготування болгарської національної страви — міліни.

У магазині Курдових...
У магазині Курдових…

Де ж купинські ковбаски?

Досі безслідно зникли купинські ковбаски. Це був не просто продукт, а бренд, який виготовляли в кожній хаті.

Історія купинської ковбаси

Купинська ковбаса розпочала свій шлях тоді, коли Купин був жвавим містечком. Селяни готували смачну ковбасу, і вона набрала популярності.

– Ковбасу готували вдома, з сільських продуктів, – згадує бабуся Галина.

Секрет купинської ковбаси

Рецепт простий – свіже свиняче м’ясо, часник, перець і сіль. Зроблено без консервантів.

– На 30 кілограмів м’яса – 700-800 грамів часнику, – ділиться секретами Галина.

Смакота зникає зі столів, але що далі?

У Городоцькій громаді намагаються повернути славу купинським ковбаскам.

– Ми пробували організувати фестивалі, щоб відновити бренд Купина, але війна вносить свої корективи, – каже староста села Євгенія Липовецька.

Поради успішних: жертвуйте іміджем

Які поради можуть дати крафтовики для розвитку купинських ковбасок? Відповідає Ірина Перевощикова:

Ірина Перевощикова
Ірина Перевощикова

– Кожен крок до мети має бути продуманим. Будьте чесними у бізнесі, не зраджуйте своїм цінностям. Це важливо для довіри споживачів.

Крафт – потужний магніт

Ірина Василенко, народна майстриня України:

Ірина Василенко, Народна майстриня України
Ірина Василенко, Народна майстриня України

– Крафт в Україні – це шанс для українських майстрів заявити про себе. Важливо відвідувати форуми для просування власної продукції.

Борис Чернецький, юрист:

– Відвідування фестивалів крафтової продукції дало можливість відчути магнетизм місцевого виробництва.

Фестиваль у Болграді – це знакова подія, яку слід відзначати навіть у важкі часи.

Спостерігайте, як крафтовики об’єднуються для спільної мети. Кожен з них вносить свій неповторний внесок у культуру та економіку.

Матеріал підготовлено у співпраці: Наталія Попович, Віра Лапа, Антоніна Бондарева, Вікторія Чабанова, Маріанна Шкаврон.