Одна з ключових транспортних артерій Одеси — узвіз Блажка, що з’єднує центральну частину міста з промисловими районами, нещодавно знову була відкрита для автомобільного та маршрутного руху після проведення ремонту. Трамваї почали курсувати по узвозу лише з 2 вересня.
Це вже другий великий ремонт узвозу за шість років, крім кількох більш локальних відновлень. Перший капітальний ремонт на 72 млн грн тривав рік і завершився у 2020-му, але його результати виявилися недостатніми. Через два роки дорожнє покриття й тротуари почали руйнуватися, а трамвайні колії просіли. Хоча гарантійний термін на ремонт складав п’ять років, два локальні відновлення не зупинили проблему, і наприкінці 2024 року узвіз знову закрили на вісім місяців для встановлення нової дренажної системи. Дорожнє покриття та колії довелося знімати й перекладати повторно, що обійшлося місту ще в 34 млн грн. Підрядником знову стала компанія ТОВ «Ростдорстрой».
Редакція «Одеське життя» розпитала, чому під час капітального ремонту не була врахована нова дренажна система, та чи буде хтось відповідати за надмірні витрати на повторне укладання асфальту та колій.
Пояснення Одеської міськради
Ініціатором капремонту, після якого довелося проводити новий ремонт, стало управління дорожнього господарства Одеської міськради. Воно планувало роботи, замовляло проектну документацію у ТОВ «Держдорпроект» та ставило завдання виконавцю — ТОВ «Ростдорстрой». Тодішній керівник управління, Андрій Шмагай, зазначив, що звільнився з посади у 2020 році під час ремонту, тому не може коментувати всі роботи. Наша редакція запитала, чому дренажна система не була обстежена під час планування ремонту, але на це отримала відповідь, що капремонт замовлявся на основі лише обстеження покриття узвозу, про дренажну систему не згадувалося.

Отже, відсутність оновлень дренажної системи під час капремонту і заміна її вже в рамках нещодавнього ремонту за 34 млн грн призвели до повторного ремонту покриття та виправлення трамвайних колій. Управління дорожнього господарства повинно відповідально використовувати кошти міста.

Кримінальна справа: «від трьох до восьми»
«Одеське життя» з’ясувало, що після повідомлень про руйнування капітально відремонтованого узвозу у 2022 році була відкрита кримінальна справа поліцією в Україні. Розслідування велося за фактом можливого завищення витрат на виконані роботи. Слідчі підозрювали, що «Ростдорстрой» неякісно виконав ремонт та завищив ціни. Провадження було зупинене через відсутність складу злочину. Поліція не знайшла винних, робота над справою була закрита у липні 2025 року.

Таким чином, дані про якість відремонтованих робіт стали недоступними, а питання ефективного планування та оцінки дренажної системи залишилися не підняті під час слідства. Відповідь дорожнього управління на запит редакції стосувалася лише природних і техногенних проблем, а не конкретних причин руйнування узвозу.
«Ростдорстрой» і тендери
Компанія «Ростдорстрой» стала основним підрядником для ремонту узвозу, і її пов’язують з мером Одеси Геннадієм Трухановим через одного з бенефіціарів — депутата Юрія Шумахера. Конкурс на капремонт участю «Ростдорстрою» виграли, хоча було ще три учасники. Двоє з них не зменшили свої ціни, а третій, ТОВ «Миколаївбудцентр», програв тендер з бар’єром в 1 гривню.

Згідно із законодавством, тендер був міг відбутись за участю щонайменше двох компаній, тому всі учасники часто виходять “парами”. На думку керівника ГО «Антикорупційний штаб» Сергія Миткалика, «Миколаївбудцентр» подав тендерну пропозицію на 3 млн грн нижчу, проте «Ростдорстрой» вдалося виграти шляхом зниження вартості до 69 млн грн. Під час виконання ремонту виявили додаткові роботи, які призвели до витрат ще 3,5 млн грн. Це призвело до того, що вартість знижки фактично дорівнювала витратам на додаткові роботи.

Надалі місто доручило «Ростдорстрой» новий контракт на заміну дренажної системи узвозу, знову ставши єдиним учасником на торгах, що свідчить про відсутність конкуренції.

Компанія «Ростдорстрой» не надала відповідь на наш запит.
Плюс одна версія
У 2023 році одеські депутати обговорювали ситуацію із зсувом ґрунту на узвозі Маринеска і доцільність виділення бюджетних коштів для розслідування. Депутат Петро Обухов виступав проти витрат, вважаючи, що узвіз «поплив» через будівництво нового житлового комплексу поруч. Сесія вирішила виділити кошти на дослідження, але депутат не поділився результатами.

Винних немає, історія повторюється
З моменту завершення капремонту жодна особа, компанія чи організація не була визнана винною у неякісному ремонті узвозу. Основними чинниками залишилися природні та техногенні обставини.
Таким чином, ніхто не поніс відповідальності за надмірні витрати з бюджету та тривалі незручності для мешканців через закриття значної транспортної магістралі. Кримінальні справи, які підтверджують відсутність злочину, лише затверджують описані практики.
Деволанівський узвіз — три ремонти за 5 років, один підрядник — «Ростдорстрой», витрачено понад 250 млн грн бюджетних коштів і відкрите кримінальне провадження. Невже це не нагадує жодну з попередніх ситуацій?
Здійснено за підтримки програми «Сильніші разом: Медіа та Демократія», що реалізується Всесвітньою асоціацією видавців новин (WAN-IFRA) у партнерстві з Асоціацією «Незалежні регіональні видавці України» (АНРВУ) та Норвезькою асоціацією медіабізнесу (MBL) за підтримки Норвегії. Погляди авторів не обов’язково відображають офіційну позицію партнерів програми.