Соцвиплати через Пенсійний фонд: що зміниться з липня

Соцвиплати через Пенсійний фонд: що зміниться з липня

Основні аспекти:

  • З 1 липня 2025 року 39 видів соціальної допомоги будуть виплачуватися Пенсійним фондом замість управлінь соцзахисту.

  • У найближчі 2–3 місяці очікується, що виплати будуть рекламовані автоматично, хоча можливі затримки.

  • Починаючи з вересня, допомогу можуть припинити без подачі заяви до ПФУ — про це не всі свідомі.

  • Заявки можна подавати через ЦНАП, пошту, застосунок Дія або на сайті Пенсійного фонду.

  • До кінця року ПФУ контролюватиме доходи та майно всіх отримувачів соціальної допомоги.

Які виплати здійснюватиме Пенсійний фонд

Про нововведення Пенсійний фонд оголосив офіційно на початку липня.

Експерт зазначив, що чим частіше чиновники закликають не хвилюватися, вважаючи це технічним рішенням, тим більше виникають побоювання про приховані проблеми.

Зокрема, йдеться про 39 видів виплат, що охоплює практично всі категорії соціальної допомоги, зокрема:

  • допомога переселенцям на проживання;
  • державна підтримка людей, які не мають права на пенсію;
  • допомога для осіб з інвалідністю;
  • допомога малозабезпеченим родинам;
  • соціальні стипендії;
  • компенсації для чорнобильців;
  • виплати при народженні дитини та багато іншого.

Тепер всі ці види допомоги перебувають під керівництвом Пенсійного фонду разом з пенсіями, субсидіями, лікарняними та іншими виплатами.

Фактично це призводить до поступової ліквідації управлінь соцзахисту, а Пенсійний фонд перетворюється на основну структуру для виплат. Міністерка соціальної політики Оксана Жолнович зазначила, що Пенсійний фонд стає виплатним агентством, — коментує Сергій Коробкін.

Що чекає на одержувачів соціальної допомоги

Які зміни чекають отримувачів соціальних допомог? Всі, хто отримує соціальну допомогу, продовжать їх автоматичне нарахування принаймні протягом найближчих 2-3 місяців.

Наразі допомоги продовжать надходити, але контроль за цим тепер здійснюватиме Пенсійний фонд. Ті, хто нещодавно подавали заяву до соцзахисту або ЦНАПу, вже перебувають в процесі передачі своїх документів до Пенсійного фонду, де їм приймуть рішення щодо призначення або відмови у виплатах. Затримки у прийнятті рішення можуть тривати до 60 днів — впродовж двох місяців спеціалісти мають опрацювати всі справи.

Куди звертатися для оформлення соціальної допомоги

Подача заяв на отримання соціальної допомоги тепер можлива незалежно від місця проживання. У Пенсійному фонді підкреслили, що:

  • Заяви на призначення можна подавати поштою — у електронному або паперовому вигляді.
  • Також можна подавати у місцеві ради та ЦНАПи, як і раніше.
  • Крім того, заяви можна подавати у відділеннях Пенсійного фонду.
  • Також доступна дистанційна подача через вебпортал електронних послуг, мобільний додаток Пенсійного фонду та новий портал соціальних послуг Міністерства соцполітики, або через застосунок Дія.

Чи можливі затримки виплат соціальної допомоги

Незважаючи на запевнення влади щодо відсутності затримок з виплатами, українці, скоріш за все, все ж зіткнуться з цим питанням.

Рішення про часткову передачу нових функцій Пенсійному фонду Кабінет Міністрів затверджував різними постановами — з 11 червня, 23 червня та 25 червня. Вже з 1 липня мали відбутися передачі справ, але фізично виконати такий обсяг роботи за короткий час неможливо, — зазначив Сергій Коробкін.

Поступово доопрацьовуватиметься програмне забезпечення, а на сьогодні жоден з порталу Пенсійного фонду чи застосунку Дія не готові до роботи за новим режимом.

На думку експерта, користувачі в коментарях на Facebook сторінці Пенсійного фонду зазначають, що їх перенаправляють з ЦНАПів до Пенсійного фонду, або просять чекати тиждень-два, оскільки у них відсутні відповідні програми. Також у Дії на даний момент не з’явилося нових функцій.

Мета надання Пенсійному фонду повноважень з виплати соціальної допомоги

Основною метою змін є підвищення якості та швидкості роботи системи соціальної допомоги. Пенсійний фонд отримає доступ до всіх реєстрів, щоб уникнути тривалих процесів оформлення, що вимагають збору безлічі документів у різних інстанціях.

Зміни, вочевидь, мають на меті оптимізувати роботу державних органів; їх ініціатори впевнені, що це пришвидшить їх діяльність, дозволить ретельніше контролювати витрати, покращити верифікацію та прискорити формування звітності, а також зробить систему прозорішою. Це може дозволити скоротити штат працівників, зазначив Сергій Коробкін.

Однак зараз, в перехідний період, деякі одержувачі допомог можуть зіткнутися не лише зі затримкою в оформленні, але й фактично з їх припиненням.

Без соціальної допомоги з вересня

Незважаючи на можливі затримки виплат, реальні труднощі можуть початися для отримувачів соціальних допомог після 1 вересня. Їм буде необхідно пройти повторну процедуру подання та розгляду заяви.

Експерт зауважив, що замість нас запевняють, що все буде добре. У постанові Кабміну №765 від 25 червня зазначено, що протягом липня-серпня Пенсійний фонд повинен надіслати одержувачам соціальних допомог повідомлення про необхідність звернутися до 1 вересня 2025 року до органів Пенсійного фонду для подання необхідних заяв або документів для продовження виплат, — говорить Сергій Коробкін.

Таким чином, автоматична пролонгація може відсутня. І принаймні будуть зобов’язані з’явитися особисто в Пенсійному фонді, щоб оновити дані. У постанові зазначено, що Пенсійний фонд повинен проінформувати таких осіб бодай кимось із спосіб:

  • через паперову пошту;
  • в електронному кабінеті;
  • по телефону;
  • з використанням інших технічних засобів.

У випадку відсутності зв’язку з отримувачем грошових допомог, працівник Пенсійного фонду складе акт про інформування особи, зазначивши дату і час дзвінків, повідомлень, їх кількість (не менше двох), і це має бути долучено до електронної справи.

Якщо вам не зателефонували, виплату можуть призупинити з вересня. А якщо взагалі не зв’язувалися, людина й не здогадувалася про необхідність відвідати Пенсійний фонд? Наразі експерти не мають на це відповіді, і офіційних роз’яснень від Пенсійного фонду так само поки не було.

Перевірка отримувачів соціальних виплат Пенсійним фондом

Крім того, Пенсійний фонд планує провести глибоку перевірку отримувачів соціальних виплат до кінця року. Це включає перевірку доходів громадян, адже соціальна допомога часто надається найбіднішим родинам з урахуванням їх доходів та майнового стану.

Пенсійний фонд отримує доступ до інформаційної системи «Трембіта», що дозволяє отримати інформацію про особу: її офіційні доходи, дані з податкової, інформацію з Мін’юсту, реєстрів МВС, міграційної служби, демографічного реєстру, а також відомості про нерухомість, транспортні засоби тощо.

Проте тут виникає парадокс: Пенсійний фонд має всю інформацію про вас і при наявності «зайвих» доходів може позбавити вас виплат. І в той же час, якщо ви маєте право на допомогу, але працівник Пенсійного фонду не зателефонував, то виплата буде також припинена. Фактично, система працює на вигоду держави, — резюмує Сергій Коробкін.