Яких викладачів не вистачає в Україні
Експерт зазначила, що “за абсолютними показниками”, нині “вчителів у системі більше, ніж необхідно”.
Однак, на думку Кузьмичової, проблема полягає “не в кількості, а в якості і профільності кадрів”.
Найбільша нестача фахівців в Україні спостерігається у природничих та математичних дисциплінах:
- біологія;
- хімія;
- фізика;
- математика;
- сучасні технології.
“Шкільна програма передбачає великий спектр предметів, і особливо не вистачає вузькоспеціалізованих викладачів”, – підкреслила представниця МОН.
Чи варіюється ситуація з кадрами залежно від регіону
Кузьмичова додала, що “ця нестача (вчителів, – Ред.) не пов’язана з конкретними регіонами”.
“Це загальна проблема для всієї системи”, – роз’яснила експерт.
За її словами, певною мірою нестачу компенсують переміщенням викладачів з тимчасово окупованих територій у більш безпечні області.
“Однак системне рішення полягає в іншому: необхідно змінити підхід до підготовки та популяризації цих дисциплін на рівні педагогічної освіти”, – поділилася думкою заступниця міністра.
Вона також зазначила, що молоді люди не обирають професії вчителя математики, фізики чи біології в закладах вищої освіти.
“Таким чином, кадровий дефіцит зберігається через низьку зацікавленість у здобутті педагогічної освіти за цими спеціальностями”, – констатувала експерт.
Чи сприяє збільшення численності молодих вчителів?
Зростання кількості молодих педагогів у школах сьогодні “частково компенсує потребу в залученні практиків з інформаційних, технологічних та природничих сфер”.
Проте, за словами фахівця, “це не дозволяє повністю задовольнити потреби”.
“Адже ці кадри, як правило, концентруються в обласних центрах, а в сільській місцевості спостерігається значна диспропорція. Недостатність кадрів відчувається саме там. Але це частково вирівнює ситуацію”, – пояснила Кузьмичова.
Крім того, вона підкреслила, що ситуація є “дуже динамічною”.
“Після закінчення воєнного стану більшість молодих педагогів може покинути систему освіти. Адже вони приходили не через привабливість професії, а завдяки можливості бронювання”, – зазначила представниця МОН.
На її думку, частина з них, можливо, знайде мотивацію у роботі з дітьми та залишиться в системі.
“Але, за моїми оцінками, це не буде більше ніж 20-25% із тих, хто прийшов. Це означатиме повернення до початкових позицій”, – підсумувала заступниця міністра освіти та науки.