Удар по українській економіці: нові тарифи Укрзалізниці на вантажі спровокують спад ВВП

Удар по українській економіці: нові тарифи Укрзалізниці на вантажі спровокують спад ВВП

Зростання тарифів на послуги “Укрзалізниці” виглядає як помилковий вибір, оскільки зараз українські ставки вже вищі, ніж у Польщі чи Словаччині. Підприємства, що діють у цих сусідніх країнах, чітко вказують: транспортувати товари там виходить дешевше, ніж у нас. Така ситуація абсолютно неприйнятна, – підкреслив Каленков.

На його думку, головним пріоритетом повинно стати дотримання державою своїх обіцянок та відшкодування втрат від пасажирських перевезень.

“Коли “Укрзалізниця” витрачає більше 30 мільярдів гривень на пасажирський транспорт, а заробляє лише 7 мільярдів, то державі потрібно покрити цю різницю в 23-24 мільярди. Якщо мета – зберегти доступні ціни на квитки, то це слушний підхід, але за ним має стояти належне бюджетне забезпечення”, – наголосив він.

Каленков переконаний, що до такого фінансування слід залучати й міжнародних союзників.

“Значна частина соціального бюджету України підтримується коштами від ЄС. Наші європейські партнери можуть надати цільову допомогу саме на пасажирські перевезення. Досить лише підняти це питання на рівень Єврокомісії”, – пояснив він.

При цьому фахівець акцентував увагу на тому, що “Укрзалізниця” має посилити свою ефективність, адже в компанії є чималий резерв для скорочення витрат. Однак починати реформи варто з боку держави, а не з чергового зростання тарифів, вважає він.

“За даними дослідження ДП “Укрпромзовнішекспертиза”, підняття тарифів на 37% спричинить зменшення обсягів вантажоперевезень на 27 мільйонів тонн, тобто на 15%. Це призведе до зниження ВВП приблизно на 96 мільярдів гривень і щорічних втрат для держбюджету в 36 мільярдів гривень. Тому я закликаю припинити дискусії про індексацію. Спершу необхідно точно розрахувати собівартість, визначити обґрунтований економічний тариф і гарантувати бюджетну підтримку для пасажирського сполучення. Тільки після цього доречно обговорювати будь-які корективи в тарифній системі”, – резюмував Каленков.

Зростання вантажних тарифів “Укрзалізниці” в Україні

Відомо, що “Укрзалізниця” планує підняти вантажні тарифи на 37%, аби компенсувати збитки від пасажирських маршрутів. Водночас бізнес-спільнота сигналізує про серйозну небезпеку для української економіки від такого кроку – наприклад, у Дунайському пароплавстві пригрозили призупиненням роботи флоту при впровадженні нових ставок, а будівельна асоціація застерігає від можливого зростання цін на будівельні матеріали на 15%.

Експерти з залізничної галузі рекомендують “Укрзалізниці” оптимізувати зайву інфраструктуру, яка зараз генерує колосальні збитки, та запровадити модель тарифів, де платиться виключно за фактично надані послуги. Наразі ж УЗ перекладає всі свої загальні збитки на плечі вантажних клієнтів через включення їх у тарифи.

Раніше представники української промисловості зверталися до уряду з вимогою закласти в держбюджет на 2026 рік кошти для покриття збитків АТ “Укрзалізниця” від пасажирських перевезень. У листі підкреслюється: поточна схема, коли компанія змушена перекладати витрати на вантажний сегмент через підвищення тарифів, створює ризики як для самої УЗ, так і для всієї економіки країни.

Попередньо Європейська бізнес-асоціація також зверталася до уряду з проханням виділити в бюджеті компенсації для “Укрзалізниці” та скасувати земельний податок для компанії – такий крок уже зроблено в усіх розвинених країнах світу.