В Одесі трисекційні трамваї Odissey MAX: комфорт і нові можливості

В Одесі трисекційні трамваї Odissey MAX: комфорт і нові можливості

Чому в Одесі популярні новітні трамваї

Електричний транспорт активно розвивається в Європі, демонструючи свою екологічну чистоту, комфорт та швидкість. Саме ці фактори стали визначальними, коли в Одесі почали реалізовувати план з виготовлення трисекційного трамваю на комунальному підприємстві «Одесміськелектротранс» (далі – КП «ОМЕТ», прим. ред.).

– В Одесі великий пасажиропотік, тому місту необхідні сучасні трамваї – просторіші, зручніші та технологічно досконаліші. Багато мешканців, опинившись у Європі, вже мали можливість скористатися такими маршрутами, і тепер прагнуть подібного комфорту вдома, – пояснює Микола Литовчук, директор КП «Одесміськелектротранс». – Ми розпочали цей великий проект на благо одеситів і продовжуємо його незважаючи на труднощі війни.

Odissey MAX: найдовший трамвай в Україні та доступність для всіх

Сучасний трамвай Odissey MAX базується на старій моделі Т-3, але став набагато комфортнішим і більш економічним у використанні. У новому трамваї було модернізовано кабіну водія та салон: встановлено нові пасажирські сидіння, а також створено спеціальний майданчик для колісних крісел або дитячих візочків. Для зручності пасажирів встановлено нові поручні та освітлення, розроблене спеціально для цієї моделі. Таким чином, коли трисекційний трамвай рухається в темряві, він створює атмосферу свята.

Так виглядає інноваційний підйомник

Odissey MAX спроектовано на великий пасажиропотік: його довжина складає 32 метри (це найдовший трамвай в Україні), а його місткість – 260 осіб. Низька підлога, сходинки та пандус роблять його зручним для літніх людей, пасажирів з візочками та осіб з інвалідністю.

Одеські трамваї на виставці у Барселоні

У листопаді 2019 року на маршрут вийшла перша модель, а наразі підприємство вже виготовило чотири трисекційних трамваї. Капітальний ремонт трамваїв такого рівня проводять у вагоно-ремонтних майстернях підприємства, якими вже багато років керує Іван Цюро. Коли в Одесі почали особливо звертати увагу на проекти безбар’єрного доступу, цим майстерням доручили адаптувати трамваї без низької підлоги для осіб з інвалідністю та пасажирів на колісних кріслах. Для Івана Цюро цей проект став найскладнішим у його кар’єрі.

Іван Цюро

Завдання виконане успішно: підйомник працює завдяки електронному пульту, отже його не потрібно піднімати вручну. Вперше цю новинку КП «ОМЕТ» представило на виставці InnoTrans 2024 у Берліні. Після успішних тестів та позитивного відгуку від громадської ініціативи «Рух без бар’єрів» підприємство подало документи на патентування інноваційного зразка.

Українська альтернатива дорогим європейським трамваям

Наступні низькопідлогові трамваї КП «ОМЕТ» уже закуповуються у вітчизняної компанії ТАТRА-YUG, головний офіс якої розташований в Одесі, а виробництво — у Дніпрі. Конструкцію трамвая розробляли у власному бюро за стандартами ЄС, тому він здатний конкурувати з європейськими аналогами.

Трамваї мають повністю низьку підлогу, кондиціонери та сучасні інформаційні табло. Камери в салоні передають відео на пульт водія, що дозволяє йому спостерігати за всім, що відбувається усередині та зовні. Завдяки сучасній системі управління, рух став більш плавним і тихим.

Замість купівлі нових дорогих трамваїв, місто за допомогою КП «ОМЕТ» може оновлювати наявні: виконувати капітальний ремонт за рахунок заміни кузовів на зручні, частково низькопідлогові, встановлювати сучасні системи управління та нову обшивку. Після проведення такого ремонту трамвай виглядає і функціонує як новий, але коштує в 2–3 рази менше, ніж новий вітчизняний трамвай або ж дорогий європейський.

Європейські інвестиції в одеський міський транспорт

Нові трисекційні трамваї стануть основою для маршруту Північ-Південь. Вони надаватимуть можливість одеситам та відвідувачам без пересадок доїхати з одного кінця міста в інший. Наразі, за підтримки кредиту Європейського інвестиційного банку, для Одеси закуплено 13 трисекційних трамвайних вагонів.

Трисекційний трамвай на вулицях міста

– Оскільки ефективність роботи трамваїв на такому довгому маршруті значно залежить від стану всієї інфраструктури, ми проводимо масштбні роботи з ремонту трамвайних колій, – каже Микола Литовчук. – У 2024 році на площі Трибуни Героїв (колишня Толбухіна, прим. ред.) оновили трамвайні колії та дорожнє покриття. Подібні роботи проводилися на перетині проспекту Володимира Великого та вулиці Заболотного, а також на узвозі Блажка. Наразі триває ремонт на вулиці 28-ї Бригади, де оновлюють і розворотне кільце. Також з’явиться додаткова гілка, щоб трамваї, які виходять на відстій або дрібний ремонт, не заважали загальному руху на лінії.

Микола Литовчук впевнений, що пасажири оцінять можливість швидко доїжджати до протилежних частин міста, користуючись сучасним транспортом. Саме заради цього розпочату роботу буде продовжено.

Вас може зацікавити: Трамваєм та пішки. Скільки займає дорога з Котовського до Слобідки?

Довідка ОЖ

TATRA-YUG – з 1993 року великий український виробник трамваїв та устаткування. Є ідейним продовжувачем найбільшого у світі підприємства з виробництва трамваїв – ЧКД ТATRA (Прага, Чехія, заснована у 1927 році). ТАТRA була одним із засновників ТАТRA-YUG і передала українцям свої технічні знання та досвід роботи на ринку. TATRA-YUG виготовляє різні моделі трамваїв за індивідуальними замовленнями, враховуючи всі вимоги замовників, такі як кліматичні умови, стан колійного господарства та інші важливі характеристики. За роки існування підприємство організувало виробництво 7 типів трамваїв. Крім Одеси, вагони від TATRA-YUG працюють в Дніпрі, Запоріжжі та Миколаєві.