Хто забезпечує комфорт у житті балтян?
– Ми часто не помічаємо зусиль комунальників, вважаючи їхні досягнення чимось природним і звичним. І навіть не задумуємося, як їм працюється, особливо в умовах війни. Війна вплинула на всі міста і села, незалежно від того, чи відбуваються тут бойові дії, – ділиться думками житель Балти Олександр Миколаєнко.
Тож, як працюється комунальникам Балти в умовах війни, ми запитали у заступника Балтського міського голови Федора Молодця.
– Під час війни істотно змінилися обсяги фінансування, що виділяються на благоустрій. Зараз головне – це підтримка Збройних сил України, тому більшість коштів іде саме на допомогу армії, серед яких є й наші земляки. Основне завдання комунальних служб залишилося незмінним: забезпечувати комфортним життя жителям міста. Працюючі у «Балтаблагоустрої» повинні косити траву, прибирати дитячі та спортивні майданчики, парки. «Балтакомунсервіс» – своєчасно вивозити побутові відходи та великогабаритне сміття. «Балтаводоканал» – забезпечувати безперебійну подачу води й справність каналізації. КП «Балтський ринок» – створювати хороші умови для торгівлі та покупки. У даний час фінансова підтримка з міського бюджету значно зменшилася. Тому всі керівники дуже обережно ставляться до витрат, – зазначає Федір Олександрович.
Вода повинна бути завжди
Наразі особлива увага приділяється водоканалу – найважливішому об’єкту критичної інфраструктури.
У перші роки великої війни підприємство забезпечили генераторами. Один із генераторів має потужність 100 кіловат, інший – 150. Обидва – на спеціальних причепах, тому їх можна транспортувати під час відключення електрики до міських водонапірних свердловин. Завдяки цьому мешканці міста завжди мають воду під час планових або екстрених вимкнень світла.
Зараз з обласного та міського бюджетів виділено кошти на закупівлю сонячних панелей, які будуть встановлені на всіх енергоємних об’єктах водоканалу. Щоб зекономити кошти, панелі будуть встановлені власними силами.
Хочеться перевершити сусідів

Голова мікрорайону №19 Ольга Черненко впевнена, що місто стає комфортнішим завдяки спільним зусиллям мешканців і представників влади. Саме такій співпраці віддають перевагу у Балтській громаді, залучаючи до благоустрою жителів міста та сіл.
До мікрорайону №19 входить п’ять вулиць. Його мешканці вирішують усі нагальні питання в основному самостійно, іноді – за допомогою міського керівництва. Наприклад, тут подбали про чищення всіх криниць на території мікрорайону. Впорядкували прилеглі до криниць ділянки, висадили квіти, дерева та кущі, пофарбували криничні дашки (фарба була придбана міськрадою).
Не відстають і інші мікрорайони міста, прагнучи зробити все краще, ніж сусіди.
– Тішить, що більшість балтян намагаються створити затишне і красиве середовище для відпочинку юних містян. Дитинство має бути радісним, – ділиться Ольга Черненко.
На світанку працюється краще

Охоче ділиться інформацією про свою роботу працівниця «Балтаблагоустрою» Марія Бучацька. Жінка раніше трудилася на молочному комбінаті. Коли комбінат закрили, вона вирішила освоїти професію двірника і вже чотирнадцять років успішно працює в цій галузі. І хоча Марія Яківна вже три роки на пенсії, вона не кидає роботу, адже на одну пенсію зараз не прожити. Крім того, їй подобається підтримувати порядок та бачити свої вулиці охайними. Тож вона стверджує, що поки має сили, буде працювати.
– Є люди, що розуміють, що наша праця нелегка. Такі вітають, дякують і бажають: «Боже, допоможіть». Тоді з’являється друге дихання, – відверто зазначає Марія Яківна.
Жінка розповідає, що до війни їхня бригада двірників починала працювати о п’ятій ранку. Тепер – о шостій, після комендантської години.
– Знаєте, на світанні працюється легше, особливо влітку. Поки сонце не пригріє, можна багато всього зробити, – ділиться досвідом жінка. – І перехожі в цю ранню годину зустрічаються дуже рідко. Тож ми не заважаємо людям, і вони нам.
Двірники є, але потрібно вдвічі більше

Сьогодні у Балтській громаді працює 46 осіб з благоустрою, з них – 15 по місту. А необхідно, як мінімум, удвічі більше.
Яка причина нестачі двірників і які заходи для їх заохочення, розповів директор КП «Балтаблагоустрій» Олександр Зільберман.
– Основна причина – нелегка праця. Люди встають до сходу сонця, працюють по сім годин на день з понеділка по суботу включно, без ніяких грошових надбавок. Однак є й позитив – під час війни двірники мають бронь, отримують зарплату, відпускні та оздоровчі. Можливо, хтось, хто прочитає, захоче поповнити нашу команду працівників благоустрою. Ми будемо раді, – говорить Олександр Зільберман.
Об’єкти роботи різноманітні: від стихійних сміттєзвалищ до зон відпочинку, а також їх впорядкування, обрізка дерев, ремонт ігрових майданчиків, парканів, оформлення клумб, догляд за квітами, прибирання вулиць, очищення та дезінфекція урн, озеленення міста і сіл.
При цьому «Балтаблагоустрій» сам заробляє на власні потреби. Лише прибирання вулиць фінансується з міського бюджету. Проте оновлення технічного парку здійснено за його рахунок.
Зараз підприємство самостійно ремонтує електромережі і має спеціалістів. Завдяки автопідйомнику зрізають і аварійні дерева. Тож тепер за тиждень вдається виконати те, що раніше займало півроку. Усе тому, що вони за своїми ресурсами, стверджують працівники.
Як у Балті справляються з побутовими відходами?

– У найбільш людних місцях міста ми встановили контейнери для роздільного збору побутових відходів. Адже сортування сміття є важливим для захисту навколишнього середовища, – зазначає директорка «Балтакомунсервісу» Тетяна Саражинська.
– Ми були приємно здивовані, коли побачили на території міського пляжу контейнери для металу, пластику, скла та паперу. Це стимулює до підтримки порядку. Зауважую, що навіть діти з задоволенням сортують відходи, – ділиться жителька міста Людмила Юрченко.
Такі ж ємності для різних видів відходів встановлено на теренах військового містечка, шкіл, парку, поблизу магазинів та кафе, на базі відпочинку в селі Гольма тощо.
«Балтакомунсервіс» чекає на пропозиції від мешканців про те, де, на їхню думку, найкраще розмістити такі контейнери та як закликати людей до відповідальності. Адже вже відбувалися випадки підпалу листя та сміття в контейнерах, внаслідок чого вони згоріли.
– На жаль, не всі ставляться до комунального майна, як до свого. Ламають лавки в парку, розмальовують сидіння, заповнюють контейнери для твердих побутових відходів гіллям, будівельними залишками. Люди так чинять і одночасно прагнуть бачити своє місто європейським, – розмірковує балтянин Володимир Колісник.
Є проблема – звертайтеся!
Працівники «Балтаводоканалу» постійно підвищують свою кваліфікацію, вивчають новітні технології. Нещодавно вони взяли участь у міжнародній конференції «Європейські технології в дії: як модернізувати очисні споруди в Україні».
Проте ситуація ще не є ідеальною. Є скарги від жителів окремих будинків, що вода вдень погано піднімається на поверхи у літню спеку. Люди змушені чекати до вечора, щоб увімкнути пральну машину або прийняти душ. Раніше, після звернення жителів цих будинків, вони були перепідключені до іншої магістралі. Але тепер проблема повторилася, і мешканці не зверталися зі скаргами до водоканалу.
– Ми завжди відкриті для спілкування та уважно розглядаємо всі проблеми, з якими звертаються жителі громади. Сподіваємося, що всі наші інновації будуть підтримані балтянами, і спільно зможемо перетворити наше старовинне місто на комфортне, сучасне та безперешкодне, – зазначає Федір Молодець.

Здійснено за підтримки Асоціації «Незалежні регіональні видавці України» та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією партнерів.