Білгород-Дністровський — більше ніж фортеця: забутий осередок ісламської науки

Білгород-Дністровський — більше ніж фортеця: забутий осередок ісламської науки

Білгород-Дністровський — сучасне українське місто на півдні Одеської області, неподалік Одеси, яке протягом трьох століть було важливим духовним центром мусульманського світу. У османський період він відомий як Аккерман («Біла фортеця») і виконував не лише оборонні функції на кордоні, а й роль регіонального осередку ісламської освіти, суфійської духовності та богословських студій. Про це повідомляють в Українському інституті національної пам’яті.

Від фортеці до духовного міста

Після 1484 року, коли османські війська приєднали Аккерман до своєї імперії, місто перетворилося на важливу ланку на маршруті між Константинополем, Бахчисараєм і дельтою Дунаю. Тут існували мусульманські громади з мечетями та медресе, а суфійські наставники збирали послідовників біля мінаретів і мавзолеїв.

Археологічні розкопки й досі дають знахідки — фрагменти мінаретів та надгробні плити з арабськими написами, де згадуються імена богословів та містичних вчителів, яких можна вважати справжніми «аккерманськими шейхами».

«Аккермані» — імена науки та віри

У середньовічному мусульманському світі вчені часто мали ніспу — прізвисько, пов’язане з місцем походження. Ті, хто народився або навчався в Аккермані, підписували свої праці як «Аккермані» — тобто «з Аккермана».

Такі імена з’являються в рукописах і на кам’яних плитах від Стамбула до Каїра. Навіть якщо багато джерел не збереглося, сама присутність цих згадок свідчить, що Аккерман не був ізольованою провінцією, а входив у ширший ісламський інтелектуальний простір.

Суфії на півдні сучасної України

Особливу увагу привертають знахідки, пов’язані з суфізмом — містичним напрямом ісламу.

Одна з надгробних плит, виявлена біля Кілійської брами фортеці, містить звертання до Халіфа Алі — образу, що традиційно асоціюється з духовною мудрістю.

Це дає підстави вважати, що в Аккермані діяли суфійські братства (тарікати), ймовірно пов’язані з орденами на кшталт Мевлеві чи Халватія, які поширювали свої впливи в Чорноморському регіоні у XVI–XVIII століттях.

Чому ця сторінка історії забулася?

Імперські наративи та радянська історіографія по суті замовчали цю частину минулого. У російських працях місто часто зводили до ролі «укріплення Новоросії», практично не згадуючи про ісламські навчальні заклади, богословів чи суфійські громади.

Сучасні археологічні дослідження й українознавчі дослідження поступово відновлюють забуті пласти пам’яті. Білгород-Дністровський — це місце культурних перетинів, де український степ чув дзвін мінаретів, заклики муедзинів і спів мандрівних дервішів.

Відновлення історичної справедливості

Звісно, Аккерман не був університетом ісламу рівня Бухари чи Стамбула. Проте він виконував роль духовного центру прикордонного світу, що формувався поруч з українськими козацькими землями у період, коли Крим, Подністров’я і Єдисан були частиною спільного історичного простору.

«Цю історію не варто боятися — її потрібно повертати, бо без неї неможливо зрозуміти справжні коріння Півдня України.

Білгород-Дністровський — це не лише фортеця, це вікно в минуле, де поруч співіснували українці, татари, греки, вірмени, євреї й мусульмани.

Кожна з цих спільнот залишила свій шар духовної культури, який ми сьогодні зобов’язані зберігати та вивчати», — наголошують в Українському інституті національної пам’яті.

Створено за матеріалами: bessarabiainform.com